Rytuał
komunii wszędzie jest taki sam, czy to będzie picie wina z
dionizyjskiego pucharu, czy ze świętego chrześcijańskiego
kielicha; ale poziom świadomości, jaki rytuał daje uczestnikowi,
jest różny. Uczestnik misteriów dionizyjskich spogląda wstecz
widząc początek wszystkiego – „narodziny z pioruna”,
ciśniętego przez boga w oporne łono Matki Ziemi. Na freskach z
pompejańskiej Villa dei Misteri, które obrazują ów ryt,
bóg w postaci przerażającej maski odbija się w dionizyjskim
pucharze, z którego pije inicjowany. Później widać jeszcze kosz z
cennymi owocami ziemi oraz fallusa będącego kreatywnym symbolem
boskiej manifestacji zasady rozmnażania i wzrostu.
Ilustr.: Rytuał dionizyjski zilustrowany na wielkim fresku w Villa
dei Misteri w Pompejach. Inicjowany otrzymuje puchar Dionizosa, w
którym widzi odbicie wiszącej za nim maski boga. Jest to
symboliczne przyjęcie napoju zawierającego boskiego ducha – można
powiedzieć analogicznego do ceremonii podniesienia kielicha w
trakcie mszy w Kościele
katolickim.
Odmiennie
do powyższego, patrzącego wstecz poglądu skupionego na odwiecznym
cyklu przyrody – narodzin i śmierci, misterium chrześcijańskie
wskazuje naprzód – ku ostatecznej nadziei zjednoczenia
inicjowanego z bogiem transcendentnym. Matka Natura pozostaje z tyłu
wraz z jej wszystkimi pięknymi przemianami pór roku, zaś centralna
postać chrześcijaństwa oferuje duchową pewność, gdyż jest
Synem niebiańskiego Boga.
Jednak
tych dwoje na swój sposób zlewa się w postaci Orfeusza – boga,
który przypomina Dionizosa, ale spogląda naprzód w kierunku
Chrystusa. Psychologiczny sens tej pośredniej postaci został
opisany przez szwajcarską autorkę Lindę Fierz-David w jej
interpretacji rytu orfickiego zobrazowanego w Villa dei Misteri:
Orfeusz
uczył, śpiewając i grając na lirze, jego śpiew miał taką moc,
że opanował całą przyrodę; kiedy śpiewał, do jego liry
zlatywały się ptaki, ryby opuszczały wodę i mu nadskakiwały.
Uspokajał się wiatr i morze, rzeki płynęły ku niemu pod górę.
Nie padał śnieg, ani nie było gradobicia. Za Orfeuszem wędrowały
drzewa, a nawet kamienie; przy jego boku nieopodal owiec spoczywały
tygrys i lew, a wilki przy jeleniu i sarnach. Co to znaczy? Oznacza
to, że dzięki boskiej zdolności wglądu w cykl naturalnych
zdarzeń… zjawiska przyrodnicze zyskują wewnętrzną harmonię.
Wszystko staje się jasne, a wszystkie stworzenia zaspokojone, gdy w
akcie uwielbienia światło natury reprezentuje mediatora. Orfeusz
jest ucieleśnieniem oddania i pobożności; symbolizuje religijną
postawę, która rozwiązuje wszelkie konflikty, bowiem w ten sposób
cała dusza zwraca się ku temu, co leży po drugiej stronie
wszelkiego konfliktu… I czyniąc to, staje się prawdziwym
Orfeuszem; czyli dobrym pasterzem, jego prymitywnym wcieleniem...
Ilustr. . Orfeusz zaklinający swą pieśnią dzikie bestie (mozaika z
czasów rzymskich).
Ilustr.
50. Orfeusz mordowany przez trackie kobiety (waza 470 p.n.e.).
Ilustr.
51. Chrystus jako Dobry Pasterz (mozaika ok. 425 roku n.e.)
Zarówno Orfeusz, jak i Chrystus równolegle uosabiali archetyp
człowieka natury, co także oddaje dzieło Cranacha, prezentując
naturalną niewinność człowieka,
Orfeusz
zarówno w postaci dobrego pasterza, jak i mediatora zwraca na siebie
uwagę zrównoważeniem pomiędzy religią dionizyjską a
chrześcijaństwem. Zarówno Dionizos, jak i Chrystus występują w
podobnych rolach, aczkolwiek – jak już wspomniałem – odmiennie
zorientowanych w czasie i przestrzeni: jeden reprezentuje cykliczną
religię wywodzącą się ze świata chtonicznego, a drugi boską
oraz eschatologiczną (lub ostateczną). Te serie zdarzeń
inicjacyjnych, wywodzących się z kontekstu religijnej historii, są
nieustannie powtarzane z praktycznie wszelkimi możliwymi
indywidualnymi wariacjami w marzeniach sennych oraz fantazjach
współczesnych ludzi.
Zachęcam do zakupu ksiązki "Człowiek i jego symbole" z 30 % bonifikatą. Wszystko, co potrzeba, to wpisać twoje dane -
Imię, adres email i chęć zakupu książki do formularza, a na tydzień przed jej wyjściem z drukarni dostaniesz kod promocyjny.
Czas ważności kodu/promocji ograniczony jest do 30 dni od otrzymania kodu. Podanie kodu w sklepie internetowym Wydawnictwa KOS zapewni ci rabat !
Nie ma żadnych przedpłat itp. !
Szacowana cena detaliczna ok. 100 zł
Cena z rabatem ok. 70 zł
(książka format a5 ok. 400 str, ponad 180 ilustracji)
kliknij w link formularza i zapisz się:
https://goo.gl/forms/QRzCYfapHw5kh8Lr1
Zachęcam do zakupu ksiązki "Człowiek i jego symbole" z 30 % bonifikatą. Wszystko, co potrzeba, to wpisać twoje dane -
Imię, adres email i chęć zakupu książki do formularza, a na tydzień przed jej wyjściem z drukarni dostaniesz kod promocyjny.
Czas ważności kodu/promocji ograniczony jest do 30 dni od otrzymania kodu. Podanie kodu w sklepie internetowym Wydawnictwa KOS zapewni ci rabat !
Nie ma żadnych przedpłat itp. !
Szacowana cena detaliczna ok. 100 zł
Cena z rabatem ok. 70 zł
(książka format a5 ok. 400 str, ponad 180 ilustracji)
kliknij w link formularza i zapisz się:
https://goo.gl/forms/QRzCYfapHw5kh8Lr1
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz