Archetypy posiadają zatem własną inicjatywę oraz specyficzną energię. Siły te umożliwiają tworzenie zarówno znaczącej interpretacji (w ich własnym symbolicznym stylu), jak i wpływają na daną sytuację za pomocą impulsów oraz specyficznych formacji myśli. W tym sensie funkcjonują one tak jak kompleksy – przychodzą i odchodzą na własnych warunkach oraz w zawstydzający sposób przeszkadzają w świadomych zamierzeniach lub je zmieniają.
Możemy zauważyć specyficzną energię archetypów w chwili, gdy doświadczamy szczególnej, towarzyszącej im fascynacji.
Archetypy wydają się posiadać wyjątkowy czar. Owa wyjątkowa jakość cechuje także kompleksy jednostki; i tak jak osobiste kompleksy mają indywidualną historię, tak kompleksy społeczne posiadają charakter archetypowy.
O ile jednak kompleksy konkretnej osoby nigdy nie tworzą czegoś więcej niż jednostkowe obciążenia, o tyle archetypy tworzą mity, religie oraz filozofie, które nadają kształt i wywierają wpływ na całe narody oraz epoki. Kompleksy danej osoby traktujemy jako kompensację jednostronności bądź niewłaściwej postawy świadomości; w analogiczny sposób mity o cechach religijnych mogą być interpretowane jako rodzaj psychicznej terapii cierpienia oraz ludzkiego strachu przed głodem, wojną, chorobą, starością, śmiercią.
Na przykład uniwersalny mit bohatera zawsze odnosi się do potężnego człowieka lub człowieka-boga, który pokonuje zło w formie smoków, węży, potworów, demonów itd. i który uwalnia swoich ludzi od destrukcji oraz śmierci. Narracja lub rytualne powtarzanie świętych tekstów i ceremonii, oraz czczenie takiej postaci za pomocą tańców, muzyki, hymnów, modlitw i składania ofiar dzięki numinotycznym emocjom opanowuje uczestników (jak przy użyciu magicznego zaklęcia) i wywyższa jednostkę do poziomu utożsamienia się z bohaterem.
Jeśli spróbujemy zobaczyć taką sytuację oczami wyznawcy, to prawdopodobnie zrozumiemy, jak przeciętny człowiek może wyzwolić się z poczucia niemożności i niedoli, obdarowując jednostkę (przynajmniej na jakiś czas) niemal nadludzkimi cechami. Dość często takie przekonanie pozostaje z nim na dłużej, determinując określony styl życia. Taka osoba może wpływać nawet na całe społeczeństwo. Znakomitym przykładem niech będą tutaj misteria eleuzyjskie, które zostały ukrócone na początku VII wieku ery chrześcijańskiej. Razem z wyrocznią delficką wyrażały one esencję oraz ducha starożytnej Grecji. Na znacznie większą skalę sama era chrześcijańska zawdzięcza swą nazwę i znaczenie antycznym misteriom człowieka-boga, który ma swoje korzenie w archetypowym micie Ozyrysa-Horusa pochodzącym ze starożytnego Egiptu.
Dość powszechnie zakłada się, że przy jakiejś okazji w czasach prehistorycznych podstawowe idee mitologiczne zostały „wynalezione” przez jakiegoś mądrego, starego filozofa lub proroka i odtąd łatwowierni oraz bezkrytyczni ludzie dawali temu „wiarę”. Twierdzi się, że historie opowiadane przez żądnych władzy kapłanów nie są „prawdą”, a jedynie „myśleniem życzeniowym”. Jednak samo słowo „wynaleźć” (ang. invent) pochodzi z łacińskiego invenire, co oznacza „odnaleźć” w sensie odnalezienia czegoś dzięki „szukaniu”. W tym ostatnim przypadku samo słowo wskazuje na pewien rodzaj wcześniejszej wiedzy o tym, co odnajdziesz.
Możemy zauważyć specyficzną energię archetypów w chwili, gdy doświadczamy szczególnej, towarzyszącej im fascynacji.
Archetypy wydają się posiadać wyjątkowy czar. Owa wyjątkowa jakość cechuje także kompleksy jednostki; i tak jak osobiste kompleksy mają indywidualną historię, tak kompleksy społeczne posiadają charakter archetypowy.
O ile jednak kompleksy konkretnej osoby nigdy nie tworzą czegoś więcej niż jednostkowe obciążenia, o tyle archetypy tworzą mity, religie oraz filozofie, które nadają kształt i wywierają wpływ na całe narody oraz epoki. Kompleksy danej osoby traktujemy jako kompensację jednostronności bądź niewłaściwej postawy świadomości; w analogiczny sposób mity o cechach religijnych mogą być interpretowane jako rodzaj psychicznej terapii cierpienia oraz ludzkiego strachu przed głodem, wojną, chorobą, starością, śmiercią.
Na przykład uniwersalny mit bohatera zawsze odnosi się do potężnego człowieka lub człowieka-boga, który pokonuje zło w formie smoków, węży, potworów, demonów itd. i który uwalnia swoich ludzi od destrukcji oraz śmierci. Narracja lub rytualne powtarzanie świętych tekstów i ceremonii, oraz czczenie takiej postaci za pomocą tańców, muzyki, hymnów, modlitw i składania ofiar dzięki numinotycznym emocjom opanowuje uczestników (jak przy użyciu magicznego zaklęcia) i wywyższa jednostkę do poziomu utożsamienia się z bohaterem.
Jeśli spróbujemy zobaczyć taką sytuację oczami wyznawcy, to prawdopodobnie zrozumiemy, jak przeciętny człowiek może wyzwolić się z poczucia niemożności i niedoli, obdarowując jednostkę (przynajmniej na jakiś czas) niemal nadludzkimi cechami. Dość często takie przekonanie pozostaje z nim na dłużej, determinując określony styl życia. Taka osoba może wpływać nawet na całe społeczeństwo. Znakomitym przykładem niech będą tutaj misteria eleuzyjskie, które zostały ukrócone na początku VII wieku ery chrześcijańskiej. Razem z wyrocznią delficką wyrażały one esencję oraz ducha starożytnej Grecji. Na znacznie większą skalę sama era chrześcijańska zawdzięcza swą nazwę i znaczenie antycznym misteriom człowieka-boga, który ma swoje korzenie w archetypowym micie Ozyrysa-Horusa pochodzącym ze starożytnego Egiptu.
Dość powszechnie zakłada się, że przy jakiejś okazji w czasach prehistorycznych podstawowe idee mitologiczne zostały „wynalezione” przez jakiegoś mądrego, starego filozofa lub proroka i odtąd łatwowierni oraz bezkrytyczni ludzie dawali temu „wiarę”. Twierdzi się, że historie opowiadane przez żądnych władzy kapłanów nie są „prawdą”, a jedynie „myśleniem życzeniowym”. Jednak samo słowo „wynaleźć” (ang. invent) pochodzi z łacińskiego invenire, co oznacza „odnaleźć” w sensie odnalezienia czegoś dzięki „szukaniu”. W tym ostatnim przypadku samo słowo wskazuje na pewien rodzaj wcześniejszej wiedzy o tym, co odnajdziesz.
Zachęcam do zakupu ksiązki "Człowiek i jego symbole" z 30 % bonifikatą. Wszystko, co potrzeba, to wpisać twoje dane -
Imię, adres email i chęć zakupu książki do formularza, a na tydzień przed jej wyjściem z drukarni dostaniesz kod promocyjny.
Czas ważności kodu/promocji ograniczony jest do 30 dni od otrzymania kodu. Podanie kodu w sklepie internetowym Wydawnictwa KOS zapewni ci rabat !
Nie ma żadnych przedpłat itp. !
Szacowana cena detaliczna ok. 100 zł
Cena z rabatem ok. 70 zł
(książka format a5 ok. 400 str, ponad 180 ilustracji)
kliknij w link formularza i zapisz się:
https://goo.gl/forms/QRzCYfapHw5kh8Lr1
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz