niedziela, 4 marca 2018

Sztuka XX w. - spojrzenie analityczne

dziś kolejny fragment z książki "Człowiek i jego symbole" - tym razem o sztuce XXw.:

Kompozycja Kurta Schwittersa (1887-1948).
W swym podejściu do uprawiania sztuki wyobrażeniowej
korzystał ze zwykłych rzeczy (oraz je przekształcał).

 

Fascynacja pojawia się wówczas, kiedy uaktywnia się nieświadomość. Nie można w pełni wyjaśnić efektu oddziaływania dzieł sztuki nowoczesnej wyłącznie ich formą wizualną. Dla oka wyedukowanego przez sztukę klasyczną są one czymś nowym i obcym. Nic w dziełach sztuki niefiguratywnej nie przypomina widzowi wcześniejszego świata, nie ma tam przedmiotów z codziennego otoczenia, ani ludzi, ani zwierząt mówiących znanym językiem. W kosmosie stworzonym przez artystę nie ma przywitania ani żadnej widocznej harmonii. A jednak bez najmniejszej wątpliwości istnieje ludzka więź. Może być ona nawet intensywniejsza niż w pracach sztuki zmysłowej, która bezpośrednio zwraca się do uczuć i do empatii.
Celem współczesnego artysty jest pokazanie jego wewnętrznej wizji człowieka, duchowego podłoża życia i świata. Dzieło sztuki nowoczesnej porzuciło nie tylko obszar konkretnego, „naturalnego” świata zmysłów, ale także obszar jednostki. Stało się zdecydowanie kolektywne,
dlatego (nawet w skrócie obrazkowego hieroglifu) porusza nie tyle wyjątki, ile masy. Jedyną cechą indywidualną jest sposób przedstawienia, styl oraz jakość sztuki nowoczesnej. Laikom często sprawia trudność rozpoznanie, czy intencje artysty są autentyczne, a jego ekspresja spontaniczna, czy też udawane i skierowane na osiągnięcie efektu. W wielu przypadkach widz musi przyzwyczaić się do nowych linii oraz kolorów. Zanim będzie mógł ocenić ich wyrazistość i jakość, musi się ich nauczyć, tak jakby konieczne było poznanie języka obcego.
Pionierzy sztuki nowoczesnej najwyraźniej rozumieli, jak duże wymagania stawiają opinii publicznej. Nigdy wcześniej artyści nie publikowali tak wielu „manifestów” oraz wyjaśnień celów ich działań, jak ma to miejsce w XX wieku. W ich staraniach o wyjaśnienie i usprawiedliwienie własnych zamierzeń nie chodzi jednak wyłącznie o innych, ale także o samych siebie, albowiem te manifesty są w większości artystycznymi wyznaniami wiary – poetycznymi i często pogmatwanymi oraz sprzecznymi samymi w sobie – próbami objaśnienia dziwnych wytworów współczesnych działań na polu sztuki.
Tym, co ma (i zawsze miało) prawdziwe znaczenie, jest bezpośredni kontakt z dziełem sztuki. A jednak dla psychologa, który zajmuje się symboliczną treścią sztuki nowoczesnej, badanie tych pism jest jak najbardziej kształcące. Z tego powodu, gdy tylko będzie to możliwe, pozwolę artystom mówić za siebie.

Pierwsze dzieła modernistyczne pojawiły się na początku XX wieku. Jedną z postaci, które w tej początkowej fazie robiły największe wrażenie, był Kandinsky. W malarstwie drugiej połowy stulecia wciąż jeszcze można odnaleźć jego wpływy. Wiele z jego idei spełniło się dopiero po latach. W eseju „Concerning Form” Kandinsky pisze: Dzisiejsza sztuka uosabia duchową dojrzałość aż do punktu objawienia. Formy tego ucieleśnienia można umieścić pomiędzy dwoma biegunami: (1) wielka abstrakcja; (2) wielki realizm. Owe dwa bieguny otwierają dwie ścieżki, które na koniec prowadzą do jednego celu. Te elementy były zawsze obecne w sztuce – pierwszy wyrażał się w drugim. Obecnie wygląda na to, jakby miały wieść osobne istnienia. Wydaje się, że sztuka położyła kres miłemu dopełnianiu się abstrakcji przez konkret i na odwrót.

WIELKA PROMOCJA ... 


Wpisz się na listę osób chętnych do zakupu ksiązki "Człowiek i jego symbole" z 30 %  bonifikatą. Wszystko, co potrzeba, to wpisać twoje dane - 
do formularza, a na tydzień przed jej wyjściem z drukarni dostaniesz kod promocyjny.
Czas ważności kodu/promocji ograniczony jest do 30 dni od otrzymania kodu.
Podanie kodu przy zakupie w sklepie internetowym Wydawnictwa KOS zapewni ci rabat !
Nie ma żadnych przedpłat itp. !
Cena detaliczna 105 zł
Cena z rabatem ok. 73,50 zł
(książka format a5, 474 str,  190 ilustracji)

kliknij w link formularza i zapisz się:
https://goo.gl/forms/QRzCYfapHw5kh8Lr1



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz